
Klassetrivselbloggen – vårt bibliotek med artikler, innlegg og inspirasjon i trivsels- og relasjonsarbeidet.
Klassepuslespill – sosiale leker
I Klassepuslespill øver eleverne samarbeide. Forslag til alderstrinn: 3.-10.klasse.
Klassetrivsel som medierende ledd
Hvordan kan et verktøy som Klassetrivsel være medvirkende til å kvalifisere dialogen mellom elever og deres lærere og/eller enheter? Dette spørsmålet møter vi inn imellom på kontoret. Derfor fant innlegget vei til tegnebrettet og er nå på bloggen. I innlegget kommer vi omkring, hvorfor det i noen sammenhenger er relevant å bruke et medierende redskap som Klassetrivsel, når man arbeider med mennesker, her særlig barn og unge.
Hvor går grensen? Innlegg i GDPR-bloggen om spørreetik
Vi, i Klassetrivsel, ønsker å formidle rammer for, at det kan gjennomføres spørreundersøkelser, hvor etikken er i orden og hvor barna erfarer, at det er trygt og relevant at svare på en undersøkelse. Vår oppfordring er helt klar: Gjennomfør trivselsundersøkelser med spørsmål som er aktuelle for barnas og de unges hverdag i klassen. La grunnlaget være den positive interessen for barn og unges egen oppfattelse av hverdagen deres.
Information vedr. vedtak i sak om Arendal kommune og bruk av Spekter
Dette er kopi av et informasjonsbrev sendt 4. november 2019, til våre norske kunder. Datatilsynet i Norge sendte i slutningen av oktober, et vedtak med forbud vedrørende en kommunes bruk av spørreundersøkelsen Spekter. Sentrale punkter i vedtaket, var blant annet kommunens praktiske plikter ved behandling av persondata og ordlyden i noen av spørsmålene i mobbeundersøkelsen som spør barna om å navngi hhv. de som mobber og bråker.
Alle veier fører til Rom – sosiale leker
«Alle veier fører til Rom» er et gruppedynamisk eksperiment. Leken øver elevene gradvis i å avstemme valg av retning etter de øvrige elevene.
Ape etter – sosiale leker
Ape etter er en sosial lek hvor alle elevene skal bli sett og øve på å tørre vise seg i gruppen. Elevene lærer hverandres navn og øver på å konsentrere seg.
Fra negativ til positiv selvoppfattelse
Dette blogginnlegget setter fokus på, hvordan du kan bruke en visuell tilgang når du arbeider med den enkelte eleven. Det som du skal til å lese, er en fremgangsmåte til hvordan to lærere arbeider med en enkelt elevs selvoppfattelse. De bruker et visuelt verktøy for å illustrere for eleven, at virkeligheten faktisk ser annerledes ut en hvordan eleven selv oppfatter den.
Er arbejdet med trivsel baseret på mavefornemmelser eller fakta?
Forfatter: Lars de Jardin Nielsen. Artikkelen er første gang publisert i Ung Psyke, Danmark, mars 2019. Det er først, når man trives, at man er i stand til å lære. Nettopp dette er ideologien bag Klassetrivsel. Ett digitalt verktøy utviklet med henblikk på å forebygge og sikre bedre trivsel i de danske og norske enheter. Artikkelen er på dansk.
Lyntoget – sosiale leker
Lyntoget er en sosial lek som kan brukes til å øve samarbeide. Forslag til alderstrinn: 8.-10. klasse.