![](https://klassetrivsel.dk/wp-content/uploads/2018/09/1-Ungdomsuddannelser.jpg)
Trivsel er avgjørende for om elevene gjennomfører årene på videregående
Elevenes relasjoner til hverandre, det faglige nivået deres, fritidsinteresser og -jobb, støtte fra familien, motivasjon for og mål med utdanningen – faktorer, som blant andre har betydning for trivselen blant elevene og sannsynligheten for om de gjennomfører utdanningen.
Klassetrivsel på videregående skoler
Klassetrivsel inneholder mange spørsmål som handler om å få viten til å jobbe med trivsel, undervisningsmiljø og fastholdelse på videregående skoler.
Klassetrivsel gir dere overblikket og handlemuligheter i forhold til trivsel i klasser, elevgrupper og den sosiale trivselen til den enkelte eleven.
Verktøyet kan med store fordeler benyttes av alle lærere, rådgivere og ledelsen.
![](https://klassetrivsel.no/wp-content/uploads//2018/09/Klassetrivsel.png)
Med Klassetrivsel har dere et godt og effektivt verktøy!
Klassetrivsel gir innsikt i forhold som elevenes relasjoner til hverandre, det faglige nivået deres, fritidsinteresser og -jobb, støtte fra familien, motivasjon for og mål med utdanningen.
Og det til og med på kort tid!
For på 1 time har du satt opp en undersøkelse og fått samlet inn elevenes svar. Bruk deretter en times tid på å lese svarene i rapportene og værsågod – nå har dere et verdifullt overblikk over hvordan elevene deres trives og opplever livet på skolen.
Et sterkt redskap – både for rådgivere og lærere
Med Klassetrivsel leverer eleven selv, på en effektiv og tidsbesparende måte, alle de opplysningene, som må til for å kunne samarbeide om å
- øke trivselen
- gripe inn tidligere
- fastholde elever på utdanningen
- målrette innsatsen mot elever med utfordringer
- kvalifisere samtaler med elever
- styrke samarbeidet mellom rådgivere og lærere
- ta hensyn til de faglig svakeste elevene
7 gode Klassetrivsel-grunner
- Retter oppmerksomheten mot elever, som trenger støtte og er i fare for at droppe ut av videregående
- Gir innsikt til å kunne differensiere undervisningen, slik at hver enkelt elev får en passende faglig utfordring
- Hjelper med å bygge opp og forbedre relasjoner mellom elevene
- Gir forslag til arbeidsgrupper, som også viser hensyn til de mindre ressurssterke elevene
- Muliggjør konstruktive tiltak for holde på elevene i utdanningen
- Understøtter samarbeidet mellom rådgiver og lærer
- Utvikler undervisningen, slik at en større del av elevene fastholdes og oppnår faglige resultater
Et effektivt hjelpemiddel for å
- samle inn informasjon direkte fra elevene selv
- vise elevenes svar og relasjonene mellom dem i overskuelige sosiogrammer
- få overblikk over elevgrupper
- finne de elevene som har bruk for støtte, er i mistrivsel og kanskje i fare for å oppgi utdanningen
- få et godt grunnlag for en samtale med eleven
- utvikle fastholdelsestiltak både på skole-, trinn-, klasse- og elevgruppenivå.