Klassetrivselbloggen – vårt bibliotek med artikler, innlegg og inspirasjon i trivsels- og relasjonsarbeidet.

Hvor går grensen? Innlegg i GDPR-bloggen om spørreetik

Hvor går grensen? Innlegg i GDPR-bloggen om spørreetik

Vi, i Klassetrivsel, ønsker å formidle rammer for, at det kan gjennomføres spørreundersøkelser, hvor etikken er i orden og hvor barna erfarer, at det er trygt og relevant at svare på en undersøkelse. Vår oppfordring er helt klar: Gjennomfør trivselsundersøkelser med spørsmål som er aktuelle for barnas og de unges hverdag i klassen. La grunnlaget være den positive interessen for barn og unges egen oppfattelse av hverdagen deres.

les mer
Information vedr. vedtak i sak om Arendal kommune og bruk av Spekter

Information vedr. vedtak i sak om Arendal kommune og bruk av Spekter

Dette er kopi av et informasjonsbrev sendt 4. november 2019, til våre norske kunder. Datatilsynet i Norge sendte i slutningen av oktober, et vedtak med forbud vedrørende en kommunes bruk av spørreundersøkelsen Spekter. Sentrale punkter i vedtaket, var blant annet kommunens praktiske plikter ved behandling av persondata og ordlyden i noen av spørsmålene i mobbeundersøkelsen som spør barna om å navngi hhv. de som mobber og bråker.

les mer
Fra negativ til positiv selvoppfattelse

Fra negativ til positiv selvoppfattelse

Dette blogginnlegget setter fokus på, hvordan du kan bruke en visuell tilgang når du arbeider med den enkelte eleven. Det som du skal til å lese, er en fremgangsmåte til hvordan to lærere arbeider med en enkelt elevs selvoppfattelse. De bruker et visuelt verktøy for å illustrere for eleven, at virkeligheten faktisk ser annerledes ut en hvordan eleven selv oppfatter den.

les mer
Klassens trivsel – når elevenes innbyrdes relasjoner er utfordret

Klassens trivsel – når elevenes innbyrdes relasjoner er utfordret

Læreren forteller i artikkelen om en 8-klasse, hvor hun opplevede elevene delte seg opp i flere grupperinger i klassen og ikke hadde så mye til felles. Elevene gikk ofte sammen i mindre grupper, og det var vanskelig å få elevene til å jobbe sammen i grupper hvis det ikke var med de faste vennene. Læreren opplevede klassen manglet en felles holdning til hva som skapte en god klasse, og hvordan man oppfører seg over for hverandre.

les mer