Klassetrivselbloggen – vårt bibliotek med artikler, innlegg og inspirasjon i trivsels- og relasjonsarbeidet.
Sånn gjør vi hos oss – Skæring skole
Lesetid: 4 min.
Vi gjennomgår hvordan Steffen Sax har implementert Klassetrivsel i det daglige arbeidet med elevenes trivsel og læringsmiljø på Skæring skole, og hvilke fordeler han og hans kollegaer på skolen fremhever i forbindelse med å arbeide med Klassetrivsel.
Klassetrivsel er stadig aktuelt under Covid-19 krisen
I dette innlegget gir vi forslag til, hvordan Klassetrivsel kan hjelpe lærere/pedagoger med å «ta temperaturen» på, hvordan elevene har det. Vi håper, du kan bruke våre betraktninger i arbeidet ditt med elevenes fortsatte trivsel og læring her mens skolene er lukket.
Fireleddet tautrekking
Fireleddet tautrekking er en sosial lek hvor elevene trener samarbeide og å tenke strategisk. Forslag til klassetrinn: 2.-10. klasse
Gutta mot jentene
I dette blogginnlegget kan du lese om en lærer som opplevde at det i klassen var et problematisk forhold mellom jentene og guttene i en klasse. Undervisningen ble forstyrret av oppførselen i den samlede guttegruppa. Tendensen var at guttene hakkede på jentene og kom med negative kommentarer om jentenes deltakelse i undervisningen. Situasjonen gjorde at jentene ikke følte de var trygge og tilpasse i læringsmiljøet.
Bananhospitalet – Sosiale leker
Bananhospitalet er en sosial lek, med formålet å trene elevenes evner til å samarbeide, konsentrere seg og løse problemer i fellesskap. Forslag til alderstrinn: 5.-10. klasse.
Babelstårnet – sosiale leker
Babelstårnet er en sosial lek, som kan anvendes for at alle elever skal bli sett og elevene arbeider sammen og hjelper hverandre. Forslag til alderstrinn: 2.-8. klasse.
Appelsin på lakenet – sosiale leker
Appelsin på lakenet er en sosial lek som kan brukes for å øve elevenes samarbeide, bevege seg og le sammen. Forslag til alderstrinn: 4.-10. klasse.
Klassepuslespill – sosiale leker
I Klassepuslespill øver eleverne samarbeide. Forslag til alderstrinn: 3.-10.klasse.
Klassetrivsel som medierende ledd
Hvordan kan et verktøy som Klassetrivsel være medvirkende til å kvalifisere dialogen mellom elever og deres lærere og/eller enheter? Dette spørsmålet møter vi inn imellom på kontoret. Derfor fant innlegget vei til tegnebrettet og er nå på bloggen. I innlegget kommer vi omkring, hvorfor det i noen sammenhenger er relevant å bruke et medierende redskap som Klassetrivsel, når man arbeider med mennesker, her særlig barn og unge.