Klassetrivselbloggen – vårt bibliotek med artikler, innlegg og inspirasjon i trivsels- og relasjonsarbeidet.
Hvor går grensen? Innlegg i GDPR-bloggen om spørreetik
Vi, i Klassetrivsel, ønsker å formidle rammer for, at det kan gjennomføres spørreundersøkelser, hvor etikken er i orden og hvor barna erfarer, at det er trygt og relevant at svare på en undersøkelse. Vår oppfordring er helt klar: Gjennomfør trivselsundersøkelser med spørsmål som er aktuelle for barnas og de unges hverdag i klassen. La grunnlaget være den positive interessen for barn og unges egen oppfattelse av hverdagen deres.
Information vedr. vedtak i sak om Arendal kommune og bruk av Spekter
Dette er kopi av et informasjonsbrev sendt 4. november 2019, til våre norske kunder. Datatilsynet i Norge sendte i slutningen av oktober, et vedtak med forbud vedrørende en kommunes bruk av spørreundersøkelsen Spekter. Sentrale punkter i vedtaket, var blant annet kommunens praktiske plikter ved behandling av persondata og ordlyden i noen av spørsmålene i mobbeundersøkelsen som spør barna om å navngi hhv. de som mobber og bråker.
Alle veier fører til Rom – sosiale leker
«Alle veier fører til Rom» er et gruppedynamisk eksperiment. Leken øver elevene gradvis i å avstemme valg av retning etter de øvrige elevene.
Ape etter – sosiale leker
Ape etter er en sosial lek hvor alle elevene skal bli sett og øve på å tørre vise seg i gruppen. Elevene lærer hverandres navn og øver på å konsentrere seg.
Fra negativ til positiv selvoppfattelse
Dette blogginnlegget setter fokus på, hvordan du kan bruke en visuell tilgang når du arbeider med den enkelte eleven. Det som du skal til å lese, er en fremgangsmåte til hvordan to lærere arbeider med en enkelt elevs selvoppfattelse. De bruker et visuelt verktøy for å illustrere for eleven, at virkeligheten faktisk ser annerledes ut en hvordan eleven selv oppfatter den.
Er arbejdet med trivsel baseret på mavefornemmelser eller fakta?
Forfatter: Lars de Jardin Nielsen. Artikkelen er første gang publisert i Ung Psyke, Danmark, mars 2019. Det er først, når man trives, at man er i stand til å lære. Nettopp dette er ideologien bag Klassetrivsel. Ett digitalt verktøy utviklet med henblikk på å forebygge og sikre bedre trivsel i de danske og norske enheter. Artikkelen er på dansk.
Lyntoget – sosiale leker
Lyntoget er en sosial lek som kan brukes til å øve samarbeide. Forslag til alderstrinn: 8.-10. klasse.
Den blinde slangen – sosiale leker
Den blinde slangen er en sosial lek som kan brukes til å øve samarbeide og kommunikasjon uten å kunne si eller se noe. Foreslått alderstrinn: 5.-10. klasse.
Klassens trivsel – når elevenes innbyrdes relasjoner er utfordret
Læreren forteller i artikkelen om en 8-klasse, hvor hun opplevede elevene delte seg opp i flere grupperinger i klassen og ikke hadde så mye til felles. Elevene gikk ofte sammen i mindre grupper, og det var vanskelig å få elevene til å jobbe sammen i grupper hvis det ikke var med de faste vennene. Læreren opplevede klassen manglet en felles holdning til hva som skapte en god klasse, og hvordan man oppfører seg over for hverandre.