Klassetrivselbloggen – vårt bibliotek med artikler, innlegg og inspirasjon i trivsels- og relasjonsarbeidet.
De fire roller
De fire rollene er en sosial lek, hvor elevene lærer om de forskjellige «rollene» i en diskusjon. Elevene trener på å argumentere for synsvinkler og hvordan man interagerer i en diskusjon.Printvennlig PDF De 4 roller (Sosiale leker) Klassetrinn: 7.-10. klasse Antall...
Den blinde orm
Den blinde orm er en sosial lek som gir elevene muligheten til å lære hverandres navn og trene tillit til hverandre. Forslag til aldersnivå: 3.-10. klasse.
Case «Michael»
Følgende inneholder en kort historie, om hvordan en veileder svært tidlig identifiserte et problem, som kunne ha endt med at eleven Michael måtte
droppe ut av gymnaset. Ved hjelp av Klassetrivsel ble problematikken oppdaget tidlig slik at veilederen kunne gripe inn med tiltak rettet mot Michaels situasjon, så han kunne få den støtten som var nødvendig for at han kunne gjennomføre utdannelsen.
En lærers beretning fra klasseværelset – Esben om Klassetrivsel
Lesetid: 6 minutter
Her kan du lese Esbens historie fra klasseværelset. Esben er lærer i en 6-klasse. Fra Skolevisioners side har vi valgt å kun kalle ham Esben og heller ikke nevne navnet på Esbens skole. Det har vi valgt fordi vi vil sikre at Esbens elever ikke skal kunne gjenkjennes. Selv om Esben og hans klasse herved blir anonyme, så kan hans erfaringer med Klassetrivsel absolutt være inspirerende og vi håper du har lyst til å lese den.
Sådan gør vi hos os – Nyborg Kommune
Lesetid: 7 minutter
I denne teksten kan du lese om hvordan de arbeider med Klassetrivsel i Nyborg Kommune.
Vi har pratet med Jeppe Dørup, som arbeider på Heldagsskolen i Nyborg Kommune, og han forteller oss, hvordan de arbeider og om hvordan og hvorfor de bruker Klassetrivsel i sin kommune.
De beste likhetene – Sosiale leker
De beste likhetene er en sosial lek hvor elevene trener samarbeide, å være kreative samt utvikle fantasi. Forslag til klassetrinn: 7.-10. klasse.
Sådan gør vi hos os – Middelfart Kommune
Den følgende tekst er foreløbigt på dansk.
Vi har interviewet Allan Schlosser fra Middelfart Kommune, og vil i det følgende fortælle dig om, hvordan han i samarbejde med skolerne benytter Klassetrivsel i det daglige arbejde som læringskonsulent.
Vi håber, at Allans fortælling kan inspirere dig og vise hvor mange forskellige tilgange, der kan være til at bruge Klassetrivsel, når man har et abonnement.
Slik gjør vi hos oss – Toftir Skuli (Færøerne)
Lesetid: 6 minutter
Beretningen her tar utgangspunkt i et intervju vi gjennomførte med Aage Dyssegaard fra Toftir Skuli. På Toftir Skuli er de helt nye brukere av Klassetrivsel og AKT-læreren, Aage, ville gjerne fortelle oss om sine og kollegenes opplevelse av å benytte Klassetrivsel.
Sådan gør vi hos os – Kolding Kommune
Den følgende tekst er på dansk pga corona-situationen.
Vi vil i det følgende beskrive, hvordan man I Kolding Kommune har gavn af at arbejde med Klassetrivsel. Klassetrivsel benyttes her som en del af den overordnede strategi i forvaltningen. Endvidere belyser vi også, hvordan man i kommunen oplever, det er at arbejde med Klassetrivsel – altså, de fordele forvaltningen oplever, at systemet bidrager med i forhold til at arbejde med elevtrivsel og læringsmiljø på kommunens skoler.