
Klassetrivselbloggen – vårt bibliotek med artikler, innlegg og inspirasjon i trivsels- og relasjonsarbeidet.
Slik gjør vi det hos oss – Skolen i Sydhavnen
Robert Walker, pedagog i innskolingen på Skolen i Sydhavnen, forteller hvordan han bruker Klassetrivsels verktøy til å sikre trivselen til sine elever.
Bildeassosiasjon – Sosiale leker
Bilde-assosiasjon er en sosial lek som gir elevene mulighet til å få et innblikk i hverandres assosiasjonsverden. Leken kan også med fordel brukes i fremmedspråksundervisning for å trene ordforråd.
De fire roller
De fire rollene er en sosial lek, hvor elevene lærer om de forskjellige «rollene» i en diskusjon. Elevene trener på å argumentere for synsvinkler og hvordan man interagerer i en diskusjon.Printvennlig PDF De 4 roller (Sosiale leker) Klassetrinn: 7.-10. klasse Antall...
Den blinde orm
Den blinde orm er en sosial lek som gir elevene muligheten til å lære hverandres navn og trene tillit til hverandre. Forslag til aldersnivå: 3.-10. klasse.
Case «Michael»
Følgende inneholder en kort historie, om hvordan en veileder svært tidlig identifiserte et problem, som kunne ha endt med at eleven Michael måtte
droppe ut av gymnaset. Ved hjelp av Klassetrivsel ble problematikken oppdaget tidlig slik at veilederen kunne gripe inn med tiltak rettet mot Michaels situasjon, så han kunne få den støtten som var nødvendig for at han kunne gjennomføre utdannelsen.
En lærers beretning fra klasseværelset – Esben om Klassetrivsel
Lesetid: 6 minutter
Her kan du lese Esbens historie fra klasseværelset. Esben er lærer i en 6-klasse. Fra Skolevisioners side har vi valgt å kun kalle ham Esben og heller ikke nevne navnet på Esbens skole. Det har vi valgt fordi vi vil sikre at Esbens elever ikke skal kunne gjenkjennes. Selv om Esben og hans klasse herved blir anonyme, så kan hans erfaringer med Klassetrivsel absolutt være inspirerende og vi håper du har lyst til å lese den.
Sådan gør vi hos os – Nyborg Kommune
Lesetid: 7 minutter
I denne teksten kan du lese om hvordan de arbeider med Klassetrivsel i Nyborg Kommune.
Vi har pratet med Jeppe Dørup, som arbeider på Heldagsskolen i Nyborg Kommune, og han forteller oss, hvordan de arbeider og om hvordan og hvorfor de bruker Klassetrivsel i sin kommune.
De beste likhetene – Sosiale leker
De beste likhetene er en sosial lek hvor elevene trener samarbeide, å være kreative samt utvikle fantasi. Forslag til klassetrinn: 7.-10. klasse.
Sådan gør vi hos os – Middelfart Kommune
Den følgende tekst er foreløbigt på dansk.
Vi har interviewet Allan Schlosser fra Middelfart Kommune, og vil i det følgende fortælle dig om, hvordan han i samarbejde med skolerne benytter Klassetrivsel i det daglige arbejde som læringskonsulent.
Vi håber, at Allans fortælling kan inspirere dig og vise hvor mange forskellige tilgange, der kan være til at bruge Klassetrivsel, når man har et abonnement.