Distribuerbare undersøkelser- store undersøkelser

Følgende veiledning henvender seg hovedsaklig til det kommunale nivå (den sentrale enheten)

En distribuerbar undersøkelse er en undersøkelse, som lages fra et sentralt sted, f.eks en kommune, og som utføres blant deltakere på alle eller utvalgte enheter.

Resultatene fra distribuerbare undersøkelser kan benyttes på alle de forskjellige nivåer, som deltaker i undersøkelsen. En distribuert undersøkelse leverer følgende data:

  1. Statistiske/kvantitative data til de relevante kommunale konsulenter og ressurspersoner

  2. Statistiske/kvantitative data til skoleledelsen

  3. Detaljert data til den enkelte lærer for egen klasse

I det følgende gjennomgås de forskjellige trinn og faser for en distribuerbar undersøkelse.

Opprettelse av en distribuerbar undersøkelse (for kommunale konsulenter)

For å kunne opprette en distribuerbar undersøkelse kreves det, at du kan logge inn på Klassetrivsel (med UNI-login/Feide) og har kjøpt abonnement på Distribuerbare undersøkelser (kontakt Skolevisioner for abonnement på Distribuerbare undersøkelser).

  1. Logg inn på Klassetrivsel med UNI-login/Feide.

2. Trykk på « OPPRETT NY»

3. Du ledes nå inn på en side, hvor du skal velge hvilken type undersøkelse du vil opprette.

    • Sørg for at det er krysset av i boksen «Kan distribueres». Har du ikke mulighet for å krysse av boksen, er det fordi du ikke har rettigheter til å opprette distribuerbare undersøkelser (kontakt Skolevisioner, hvis du vil høre om mulighet for å få det)

4. Trykk på «OPPRETT UNDERSØKELSE»

5. Sørg for å gi undersøkelsen et navn

6. Skriv formålet med undersøkelsen. Du kan alltid gå tilbake og redigere både navn på undersøkelsen og formålet med undersøkelsen senere. Dette skal imidlertid være utfylt korrekt innen undersøkelsen distribueres ut til de utvalgte institusjonene

7. Trykk på «OPRETT NY UNDERSØKELSE»

Nå har du opprettet en undersøkelse og kan begynne å arbeide med innholdet i undersøkelsen din.

  1. Du skal skrive en introduksjonstekst til deltakerne. Sørg for, at denne teksten alltid er tilpasset deltakernes alder og leseferdigheter. Les mer om introduksjonstekst til deltakerne og formålsteksten her.

2. Trykk på de tre prikkene (…) til høyre i feltet «det mangler en introduksjonstekst til deltakerne».

3. Trykk på «REDIGER»

4. Trykk igjen på teksten «det mangler en introduksjonstekst til deltakerne» og skriv undersøkelsens introduksjonstekst i feltet.

5. Trykk på «LAGRE»

Nå er alt det formelle overstått, og du kan gå videre til undersøkelsens innhold.

Undersøkelsens innhold

Du kan lese mer om, hvordan du oppretter innhold (spørsmål) i undersøkelsen din i Quickguiden eller i e-læringen «Fanen Innhold – fra opprettelse til utgivelse» (på dansk – norsk forberedes)

OBS: Det er ikke mulig for kommunen å tilføye deltakere – dette skal gjøres fra de enkelte enhetene. På kommunen fastlegges undersøkelsens innhold – på enhetene tilknyttes deltakerne.

Verdt å huske, når det velges spørsmålstyper

I distribuerbare undersøkelser har kommunen (den sentrale enheten) kun mulighet til å se data på statistisk nivå. Det betyr imidlertid ikke, at sosiogram-/relasjonsspørsmål ikke bør velges! Denne typen spørsmål har nemlig stor verdi for den enkelte lærer som har tilgang til undersøkelsen på elevnivå. Ved å velge sosiogram-/relasjonsspørsmål får den enkelte lærer et godt innblikk i klassen sin og dermed stor verdi fra undersøkelsen, som er med på å gi eierskap over undersøkelsen.

Deling med kolleger før distribusjon

Du kan velge å dele undersøkelsen før du utgir den. Slik kan du/dere samarbeide og få sparring på, hva innholdet av undersøkelsen skal være.

Hvis du ønsker å dele med en kollega:

  1. Trykk på fanen «DELING» i menyen øverst til venstre

  2. Trykk på «OPRETT NY DELING»

3. Et slide-vindu åpnes

4. Marker ved å krysse av for tilgangen du vil dele

5. Skriv navnet på den person du ønsker å dele med (OBS. personen må ha en bruker, for at du skal kunne dele med vedkommende)

 

Utgivelse og distribusjon av undersøkelsen

Når undersøkelsens innhold er på plass, er det tid for å distribuere undersøkelsen ut til de institusjonene som skal gjennomføre den. Ansatte ute på institusjonene kan først se undersøkelsen, når den er distribuert ut til dem.

For å distribuere undersøkelsen skal den først utgis:

  1. Trykk på «UTGI» i øverste høyre hjørne.

    • Når undersøkelsen utgis, låses innholdet og det vil ikke lenger være mulig å redigere i spørsmål eller spørsmålspakker. Det er ennå ikke tilknyttet deltakere fordi dette skal gjøres ute på de enkelte enhetene.

2. På neste vindu sjekker du at alt er som det skal være. Her har du mulighet til å redigere hvis du vil endre noe i undersøkelsen din.

3. Når alt er på plass krysser du av for «Ja, alt innholdet mitt er på plass»

4. Trykk på «UTGI UNDERSØKELSE»

5. Trykk «FERDIG»

Nå er undersøkelsen din klar til å distribueres ut til enhetene som skal koble til deltakere.

Distribusjon av undersøkelse:

  1. I menyen øverst i Klassetrivsel ser du fanen «DISTRIBUSJON». Trykk på «DISTRIBUSJON»
  2. I nedtrekksmenyen velger du de enhetene som undersøkelsen
    skal distribueres til
  3. I søkefeltet til høyre for nedtrekksmenyen kan personer tilknyttet den markerte enheten søkes opp og velges. Det er mulig å tilknytte flere brukere fra enheten til undersøkelsen.

  4. Trykk på «OPPRETT BRUKERE» siden av hver person, for å distribuere til disse.

Nå er undersøkelsen distribuert til de valgte personene på enheten. Herfra er det enhetenes oppgave å knytte deltakere til undersøkelsen og gjennomføre den med deltakerne.

Sådan tilknyttes deltakere:

VEILEDNING TIL ENHETENE OM TILKNYTNING AV DELTAKERE I EN DISTRIBUERT UNDERSØKELSE

Veiledningen til enhetene om tilknytning av deltakere og prosedyren for tilknytning av deltakere er den samme som ved en normal(lokal) undersøkelse. Veiledningen til dette finner du i vår quickguide – Opprett undersøkelse. Skroll ned til fanen «DELTAKERE»

  1.  Enheten skal stå for å tilknytte deltakere, utlevere deltakernøkler og gjennomføre undersøkelsen – det kan kun gjøres fra enhetene.

Som oppretter av/prosjektleder på en Distribuert undersøkelse, skal du sørge for å gi enhetene beskjed om at det er en undersøkelse klar til dem. De får ikke automatisk beskjed fra Klassetrivsel. Du bør sende e-læringen vår til dem. Bruk gjerne disse lenkene: https://klassetrivsel.dk/klassetrivsel- quick-guiden/ 

Status for undersøkelsen

Når undersøkelsen er satt i gang ute på enhetene, kan du på kommunalt nivå følge med i hvor langt de enkelte enhetene er kommet i å gjennomføre undersøkelsen.

For å se hvor langt hver enkelt enhet er kommet i undersøkelsen:

  1. Trykk på fanen «STATUS»
    •  Siden du ledes inn på nå, viser fremdriften for HELE UNDERSØKELSEN og i linjene under ses fremdriften på de enkelte enhetene. Det er mulig å følge med på, om de enkelte enhetene er i gang med å besvare undersøkelsen, eller om de ennå holder på å tilknytte deltakere
    • Ved å klikke på pilen til høyre siden av hver enhets navn, er det mulig å se fremdriften for de enkelte deltakergrupper på enheten. Pilen blir først synlig når enhetene har utgitt undersøkelsen lokalt ( pilen blir først synlig, når enhetene har utgitt undersøkelsen og er klar for at deltakerne besvarer)

  2. For å avslutte hele undersøkelsen klikker du på «AVSLUTT UNDERSØKELSEN»

Når dette er gjort lukkes undersøkelsen for alle enheter og det er nå mulig å hente data på statistisk nivå.

 

 

 

Resultater

Det er mulig å få tilgang til resultatene for de enkelte enhetene og gruppene av deltakere etter at undersøkelsen ferdigstilles og lukkes på enheten. For å se resultater for hele undersøkelsen må den først lukkes på fanen «STATUS»

For å se resultater for hele undersøkelsen:

  1. Lukk undersøkelsen på fanen «STATUS»

2. Trykk på fanen «RESULTATER»

3. Trykk på «HELE UNDERSØKELSEN»

4. Naviger gjennom resultatene ved hjelp av pilene øverst til høyre.

5. Bytt mellom de forskjellige diagramvisningene ved å klikke på ikonene

Se resultatene for én enkelt enhet:

OBS: Resultater kan kun vises for lukkede undersøkelser

  1. Trykk på fanen «RESULTATER»

  2. Trykk på enheten som resultatene skal vises for

  3. Velg enten:

    1. Resultater for hele enheten → trykk på enhetens navn

    2. Resultater for en deltakergruppe på enheten → trykk på pilen til høyre for enheten og velg deltakergruppen i nedtrekksmenyen

4. Naviger gjennom resultatene ved hjelp av pilene øverst til høyre.

  • Bytt mellom de forskjellige diagramvisningene ved å klikke på ikonene

Deling etter distribusjon

Deling sentralt (på kommunen):

Når undersøkelsen er distribuert til enhetene, er det forskjellige muligheter for deling. Du kan dele med relevante kolleger på kommunen og du kan dele hele undersøkelsens data med relevante personer på enhetene.

For å dele med en kollega på kommunen:

  1. Gå til fanen DELING

  2. Trykk på OPPRETT NY DELING

3. I slide-vinduet velges den/de tilgangene det er behov for

4. Trykk på «NESTE»

5. I neste slide-vindu kan du søke opp kollegaen du ønsker å dele tilgangene med

6. Trykk på «LAGRE»

7. På listen under fanen DELING kan du se, hvem som har hvilken tilgang

For å dele resultater fra utvalgte enheter med relevante personer på kommunen:

  1. Gå til fanen DELING
  2. Trykk på OPPRETT NY DELING

3. I slide-vinduet skriver du den ønskede enhetens navn i søkefeltet «Statistiske resultater på følgende enheter» nederst. Det er mulig å velge flere enheter i samme operasjon.

4. Trykk på «NESTE»

5. I neste slide-vindu skriver du personen på enhetene, som du ønsker å dele enhetens resultater (statistisk)) med

6. Trykk på personens navn

7. Trykk på LAGRE