Foreldresamtalene
Skal du snart i gang med foreldresamtalene?
Her gir vi våre forslag til hvilke fordeler du får ved å bruke Klassetrivsel som forberedelse til samtalene dine.
Skap felles forståelse og fokus
Du kan skape fokus for foreldresamtalen. En Klassetrivsel-undersøkelse gir innblikk i elevperspektivet, og ved å gjennomføre en undersøkelse har du og foreldrene mulighet til å ha et felles grunnlag for samtalen. Dere kan dermed få mer tid underveis i samtalen til å avtale felles strategier og handlinger når det gjelder elevens trivsel og utvikling. Ved å ikke «kaste bort» tiden kan foreldrene også bedre få mulighet til å stille de spørsmålene de måtte ha.
Arkivbilde
Er du ny lærer/pedagog?
Hvis du er ny lærer/pedagog, kan du bruke Klassetrivsel som sikkerhetsnett. Du kan begrunne observasjoner og «magefølelser» dine om elevene og klassens generelle trivsel basert på de opplysningene undersøkelsen din viser.
Husk å starte i god tid slik at du har god tid til å lese og tolke trivselsrapporten.
Også for erfarne lærere/pedagoger
Selv om du er en erfaren lærer, kan du selvfølgelig også bruke Klassetrivsel for å bekrefte/avkrefte dine «magefølelser». Vi har snakket med en av dine «kolleger» som forteller om hvordan han har brukt Klassetrivsel for å få testet sine «synsinger». Du kan lese blogginnleggene våre som blant annet handler om dette.
Elevenes talerør
Du kan gi elevene dine et talerør gjennom Klassetrivsel til samtalene. Ved å ha en undersøkelse hvor eleven har svart på hvordan de opplever sin egen situasjon, har dere allerede et utgangspunkt for en samtale. Du har mulighet til å stille eleven utdypende spørsmål om hennes/hans svar, og eleven får mulighet til å fortelle enda mer om hva som foregår i henne/ham. Samme tilnærming kan selvfølgelig også danne grunnlag for elevsamtaler.
Du kan alltid finne våre veiledninger til hvordan du oppretter en undersøkelse i vår e- lærning.