10 klikk med musen - og undersøkelsen er klar!
Velg temaer og spørsmål tilpasset deltakerne
– og utnytt de mange smarte mulighetene og utallige tidsbesparende funksjonene
Klassetrivsel inneholder flere enn 100 spørsmål, som det står dere helt fritt å velge mellom
Spørsmålene er gruppert i temaer (undersøkelsesområder), som ‘Klassens liv’, ‘Elevens liv i klassen’, ‘Elevenes posisjoner og relasjoner’, ‘Grupperinger i klassen’, ‘Mobbing’, ‘Elevens forhold til skolen’, ‘Elevens forhold til undervisningen’, ‘Elevens forhold til lærerne’, ‘Uro i klassen’, ‘IKT og medier’, ‘Språkbruk i klassen’. For barnehager heter noen av temaene ‘Barnets vennskap’, ‘Lek og aktiviteter, ‘Fysiske rammer’, ‘Barnet og de voksne’. Alle undersøkelsesområdene er utarbeidet i samarbeid med erfarne lærere, pedagoger og rådgivere og er testet og tilpasset i praksis gjennom årene. Før dere velger ut relevante temaer (undersøkelsesområder), velger dere ett av ‘nivåene’: Barnehage, SFO, 1.-4. trinn, 5.-7. trinn, 8.-10. trinn eller Videregående. De fleste nivåene finnes også på nynorsk. På hvert ‘nivå’ er spørsmålstypene og formuleringene nemlig tilpasset aldersgruppen og gir blant annet mulighet for å støtte teksten med lyd og bilder til de yngste eller andre deltakere, som ikke leser så godt. Dere kan også formulere og legge til deres helt egne undersøkelsesområder og spørsmål og på den måten forme undersøkelsen til den aktuelle deltakergruppen. I Klassetrivsel har dere friheten til å utforme akkurat den undersøkelsen, som dekker behovet hos dere. Når undersøkelsen er satt opp, svarer deltakerne på den med hver sin personlige engangsnøkkel. Straks etter har dere tilgang til de mange visningene og mulighetene, som funksjonene i Klassetrivsel har å by på. Les om noen av dem her på siden.
Sosiogram* – overblikk over deltakernes relasjoner
En Klassetrivselundersøkelse kan inneholde ett eller flere relasjonsspørsmål. Et relasjonsspørsmål kan f.eks. være: «Hvem leker du med i friminuttene?» Deltakerne velger en eller flere av de andre deltakerne som svar på spørsmålet. I rapporten blir deltakernes valg av hverandre blant annet vist i ett sosiogram. Sosiogrammet visualiserer relasjonene mellom deltakerne. I den innerste sirkelen vises de deltakerne, som flest andre deltakere har valgt. I ytterste sirkelen vises de deltakerne, som ble valgt færrest ganger. På den måten ser dere, hvem som har et stort nettverk og hvem som ikke har det. Pilene i relasjonsdiagrammet viser, hvem deltakerne har valgt i forhold til spørsmålet. Grå piler er ensidige valg, grønne piler er gjensidige valg mellom 2 deltakere. De røde pilene er også gjensidige valg, men da har flere enn 2 deltakere valgt hverandre alle sammen. Når dere gjennomfører en undersøkelse i Klassetrivsel som inneholder relasjonsspørsmål, blir dere oppdaterte på de aktuelle relasjonene som deltakerne har til hverandre i de tilhørende sosiogrammene i rapportene deres. *Klassetrivsel-sosiogrammene genereres ut fra anerkjente sosiometriske prinsipper. Sosiometri er en metode som brukes til å kartlegge og analysere sosiale relasjoner og gruppedynamikker (les evt. mer om begrepet ‘sosiometri’ her). Elevnavn, som fremgår av eksempelet til venstre er naturligvis fiktive.
Relasjonsdiagram* – overblikk over større deltakergrupper
I et relasjonsdiagram er en variant av sosiogrammet, som kan vise relasjoner mellom mange deltakere, f.eks. alle elevene på ett trinn og på tvers av klasser. F.eks. kan en klasse på et trinn fremheves i diagrammet, for tydeligere å kunne se, hvor mange relasjoner de har til elever i de andre klassene på trinnet. Dere kan også fremheve en enkelt elev for å se, hvilke relasjoner denne eleven har til andre elever på hele trinnet. Pilene i relasjonsdiagrammet viser, hvem deltakerne har valgt i forhold til spørsmålet. Grå piler er ensidige valg, grønne piler er gjensidige valg mellom 2 deltakere. De røde pilene er også gjensidige valg, men da har flere enn 2 deltakere valgt hverandre alle sammen. *Klassetrivsel-relasjonsdiagrammer genereres ut fra anerkjente sosiometriske prinsipper. Sosiometri er en metode for å kartlegge og analysere sosiale relasjoner og gruppedynamikker (les evt. mer om begrepet ‘sosiometri’ her). Elevnavn, som fremgår av eksemplet til høyre er naturligvis fiktive.
Stablede stolper – opptellinger
Stolpediagram – svar på enkeltspørsmål
Kommentarfelter – kvalifiserer svarene
Konstruktive forslag – nye grupper eller sitteplasser
Vurdering – er dere enig med deltakerne?
CL-forslag – Cooperative Learning grupper
En Klassetrivselundersøkelse gir dere mange muligheter
Dere kan blant annet
- dele undersøkelsene med relevante kollegaer
- gjenta undersøkelser for de samme deltakergruppene eller for nye deltakergrupper
- sammenligne med resultater fra en tidligere undersøkelse for den samme deltakergruppen og/eller sammenligne resultater for flere deltakergrupper i den samme undersøkelsen
- se svarene fra en enkelt deltaker
- anonymisere diagramvisninger, slik at de eksempelvis kan brukes på foreldremøter
Totalt sett er Klassetrivsel rett og slett enkel å bruke og krever ikke mye IKT-kjennskap. Bare noen få klikk og Klassetrivsel gjør resten av jobben.